Keluarga


Pada 27hb May kami secara rasminya mula berpindah masuk ke rumah baru kami di Taman Assammara 3. Walaupun serba kekurangan dan kami gunakan sahaja apa yang ada pada rumah lama kami tapi kami tetap rasa bersyukur. Kerja2 mengangkut barang2 yang besar dan berat seperti Peti Ais, mesih basuh dan almari dibantu oleh rakan2 tempat sekerja. Memang penat. Mujur kebanyakan barang sudah siap di masukkan kedaam kotak. Barang2 yang mudah pecah awal2 lagi telah kami pindahkan menggunakan kereta sebelum tue. Boleh katakan 50% dah dipindahkan masuk.

Agak lama jugak nak memuatkan barangan dari rumah lama ke rumah baru. Mujur hanya satu trip perjalanan sahaja dah mencukupi. Masa nak masukkan barang ke rumah baru, Almari terpaksa dinaikkan melalui balkoni kerana tangga tak dapat digunakan. berpeluh juga nak naikkan almari tue keatas walaupun ada 6 orang yang membantu.

Apapun segalanya berjalan lancar dan petang juga baru siap memasukkan semua barang ke dalam rumah. Terima Kasih pada Abg Pin, Abg Nuar, Pak Mail, Ghazali, Cik Nain, Abg Din, Abg Wan dan Pmd Walsh kerana banyak membantu dalam proses pindah ke rumah baru nie.

Banyak lagi yang perlu dilakukan pada rumah nie. Diharapkan Rumah baru nie dapat membuka lembaran baru dalam hidup kami suami isteri.

Advertisements

Dalam 3 minggu kebelakangan nie memang sibuk sungguh. Boleh dikatakan setiap hari kami akan ke rumah baru Taman Assammara 3.  Ada sahaja kerja dan barang yang akan diangkut ke rumah baru.

Setakat nie hampir semua barang2 kecuali barang yang bersaiz besar dan tak muat untuk di muatkan di dalam kereta kami sahaja yang belum dibawa. Barang2 Kaca dan yang mudah pecah dan rosak telah kami bawa semuanya. Barangan Dapur dan pinggan mangkuk telah kami bawa siap2 dan terus susun kat kabinet dapur. Pasu2 dan barang hiasan terutama barang2 hadiah murid2 kepada org rumah pun dah bawak siap2 ke rumah baru.

Untuk pakaian pulak hari ni set bilik tidur yang kami tempah akan sampai petang nie. Jadi mulai malam nie dah boleh angkut pakaian yang ada kat rumah tue sikit2 pindah ke rumah baru. Dah boleh susun terus dalam almari. tinggalkan baju untuk dipakai esok dan lusa sahaja.

Insyallah pada hari khamis kami kami akan berpindah secara sepenuhnya. Pakai lori tempat kerja jer dan kawan2 sekerja untuk angkut barang. Brang yang tinggal pun tak banyak lagi. Minggu depan boleh lah rehat sikit. Lega..

Semalam teman basuh rumah dgn org rumah dan adik. Letih sungguh. Walaupun badan terasa kurang sihat tapi semngat nak masuk rumah baru tue, teman gagahkan jugak badan teman. Selepas disamak satu rumah dan membasuh siap ler dekat pukul 6.30 petang gak.

Hari badan teman lembik terus. Pergi klinik Az Zahra Kamunting, doktor kata teman mengalami demam alahan yang teruk. Mungkin disebabkan habuk dan cuaca panas. Mungkin badan dah makin tua dah….Tak sekuat dulu. Dapat MC 2 hari. Terpaksa ler org rumah teman jadik drebar 2 hari nie…….

Bulan ini saya amat sibuk dengan kerja2 persiapan pindah masuk rumah baru di Taman Assammara 3. Terlalu banyak yang nak di uruskan. Dari kemudahan seperti bekalan eletrik, bekalan air, astro dan talian telefon dan internet hinggalah ke pemasangan grill, pemasangan kabinet dapur, pemasangan lampu, kipas dan penghawa dingin. Memang meletihkan. Dan banyak jugalah dugaannya.

Setakat nie bekalan eletrik, bekalan air dan astro dah selesai tanpa banyak masalah. Pemasangan grill juga sudah sempurna. Pemasangan Kabinet Dapur juga hampir sempurna kecuali ada sikit2 perkara yang perlu disempurnakan. Penghawa dingin juga dah selesai, tinggal yang terpasang kat rumah sewa nie sahaja yang belum dipindahkan. Pemasangan lampu dan kipas pada hari sabtu nie.

Kepada para pengunjung blog ini boleh klik di halaman Rumahku Syurga, Terdapat koleksi gambar sepanjang projek pembinaan rumah ini hinggalah yang terkini. Boleh dikatakan setiap kali saya dan isteri datang berkunjung pasti saya akan mengambil gambar.

Persiapan yang letih dan banyak perkara yang cerewet untuk dibuat. Harap dipermudahkan oleh Allah Taala. Apa2 pun Insyallah dalam penghujung bulan nie kami akan berpindah masuk kerumah baru…….

Alhamdulilah segala persiapan masuk ke rumah baru berjalan dengan lancar. Tiada masalah besar yang kami suami isteri hadapi. Kami jangka pada akhir bulan 5 kami dah mula pindah masuk ke rumah baru.

Setakat ini pemasangan grill telah berjaya disempurnakan. Urusan dengan TNB pun sudah bermula. Bayaran untuk naiktaraf dari single phase ke 3 phase telah dijelaskan hanya menunggu kerja2 dijalankan. Selepas tue baru boleh bayar deposit untuk pemasangan meter. Pemaju perumahan pula dalam fasa akhir menyiapkan pendawaian eletrik didalam rumah. Dalam minggu depan siaplah keseluruhanya. Tentang bekalan air telah diuruskan sepenuhnya oleh Syarikat Pemaju.

Fasa selanjutnya pula ialah pemasangan lampu dan kipas dan insyallah Kabinet Dapur….

Pada hari jumaat lepas, Saya dan isteri ke pejabat perumahan untuk mengambil kunci rumah dan surat untuk memohon bekalan eletrik ke TNB. Nampaknya kerja2 untuk proses pindah masuk rumah sudah boleh dimulakan sekarang. Lega jugak lah walaupun tahu proses ini memakan masa dan kos yang banyak.

Untuk pemasangan grill insyalah dalam minggu nie dah boleh bermula. Yang lain terpaksa tunggu hingga TNB selesai memasang meter dan kerja2 pendawaian eletrik akhir selesai baru boleh mula. Lampu2 dan kipas2 semua sudah dibeli. Duit2 untuk kerja2 tambahan rumah juga dah mula dibayar sedikit. Sasaran semua kerja2 untuk masuk rumah baru nie siap dalam tempoh sebulan sebelum barang2 rumah dibawa masuk. Dalam bulan Jun, insyallah dah duduk rumah baru.

Rumah takder masalah yang besar. Cuma ada kebocoran pada bilik tidur utama itupun tak begitu serius dan masalah telah dibawa ke syarikat pemaju. Pengawasan tetap diteruskan seperti biasa. Walaupun mungkin nampak mcm fussy sikit tapi ini merupakan pelaburan terbesar yang kami suami isteri labur setakat nie…..

Pada hari jumaat wana…isteri iwan dimasukkan ke hospital kerana komplikasi pada kandunganya..Mula2 hospital Sabak Bernam sebelum dipindahkan ke hospital Teluk Intan. Pemeriksaan awal mendapati peratusan untuk kandungan selamat adalah sangat tipis. Ini kerana kandungan baru mencecah usia 18 minggu. Pada hari ahad doktor mengesahkan bahawa bayi kembar dalam kandungan sudah meninggal dunia kerana tiada denyutan nadi yang dikesan. Dan pada hari yang sama hassan selamat dilahirkan namun telah meninggal dunia.

Jenazah hassan selamat dikebumikan pada petang ahad. Hussin pula menurut jejak kembarnya pada pagi isnin dan dikebumikan pada petang isnin. Kedua duanya selamat dikebumikan bersebelahan antara kubur arwah abah dan arwah yaiyi. Insyallah kedua putera ini lah akan menemankan arwah abah dan yaiyi di alam sana.

Terima Kasih pada kakitangan hospital Teluk Intan dan orang2 Kampung Perenggan yang banyak membantu. Pada Iwan dan Wana, janganlah bersedih…..setelah 2 orang cucu untuk jaga emak ( Ammar dan Amsyar ), kalian telah berikan hassan dan hussin sebagai peneman kepada arwah abah dan yaiyi. Al Fatihah……..

Laman Berikutnya »