Pada malam tadi Ketua Umum PKR, Dato` Seri Anwar Ibrahim telah mengumumkan calon Pakatan Rakyat dari PKR bagi pilihanraya kecil P094 Hulu Selangor adalah Dato` Zaid Ibrahim. Barisan Nasional dijangka mengumumkan calon mereka pada hari khamis.

Dalam dunia cyber perang menjadi lebih hangat dimana kedua dua belah pihak sudah mempercepatkan ritma serangan keatas satu sama lain. Dalam Facebook pun sudah mcm2 yang mula keluar. Secara jujur saya melihat pemilihan Dato` Zaid Ibrahim menuntut kerja keras dari jentera pilihanraya Pakatan Rakyat. Cuma yang dibimbangkan ialah siaran2 radio karat yang menyatakan ada pihak dalam Pakatan Rakyat x setuju dengan pencalonan ini. Namun harapnya dapat di atasi oleh DSAI. Jika calon dari BN dikhabarkan anak tempatan, kerja harus 2-3 kali lipat ganda.

Pilihanraya ini akan menguji sejauh mana pemulihan dalam MCA dan MIC. Ujian pertama untuk Dr Chua Soi Lek dalam mengemudi MCA berdepan dgn PRK yang pertama dalam tahun 2010 setelah deretan PRK pada 2009. MCA yang baru selesai EGMnya pasti akan cuba melakukan sesuatu untuk menunjukkan bahawa mereka sedia bertempur dgn gagah. MIC pula melihat inilah peluang untuk mereka bangun selepas dimalukan sebegitu teruk dalam PRU yang lepas. Tak pernah dalam sejarah MIC dalam keadaan yang sebegini daif.

Dalam PRK ini menuntut jentera PR beroperasi dalam keadaan optimum dan effisen. Dgn bilangan daftar pemilih hampir 64 ribu orang, hampir sekali ganda dgn jumlah pemilih parlimen sabak bernam dan meliputi kawasan yang cukup luas pasti memberi cabaran untuk jentera pakatan rakyat. Harap2 nya semua pihak bersatu dalam usaha mempertahankan kerusi PR di P094 Hulu Selangor….

Advertisements