Kemasyarakatan


Pelan keratan Rentas RumahHari jumaat lepas, saya ke syarikat pemaju perumahan tempat saya dan isteri membeli rumah, Taiping Saujana Sdn Bhd untuk bincang mengenai rumah yang kami beli. Tujuanya untuk membincangkan sedikit kerja2 tambahan membabitkan plumbing dan electricty rumah tersebut.

Pelan Plumbing Add

Untuk kerja2 paip, saya terpaksa menambah pili paip di setiap tandas didalam rumah. Sebabnya pemaju hanya menyediakan shower/kolah, singki tandas dan mangkuk tandas sahaja. Jadi terpaksalah tambah kalau tak leceh, nak ambil wuduk pun payah nanti. Diruang membasuh di belakang rumah saya tambah 2 pili air, satu untuk mesin basuh dan satu lagi utk kegunaan am. Saluran untuk membuang air dari mesin basuh saya buat jugak. Kira OK lah kut, Cuma buat yang mana perlu sahaja.

Pelan susun atur eletrik

Untuk kerja eletrik tambahan, saya guna sistem 3 phase untuk rumah, memikirkan banyak juga alat eletrik yang kuat seperti Air Cond (2), satu master bedroom (1.5HP) dan satu bilik tetamu (1HP), ada 23 point lampu diseluruh lampu dan lebih kurang 25 point 3 pin plug. Jadi dah tak payah nak buat lagi dah, rasanya dah cukup. Ok gak lah.

Untuk kerja tambahan lain saya minta pemaju buatkan slap dapur dan dipasang mozek sekali, lubang untuk Hood Dapur pun saya minta buat sekali. Senang tak payah buat 2/3 kali kerja. Sayang rasanya nak pecahkan tile rumah kalau nak buat kemudian, Kabinet dapur rasanya tak buat lagi kut sbb tunggu budget lain. Lagipun kat slap daput tue pun dan boleh masak. Manalah tahu insyallah ada bonus untuk kakitangan awam tahun nie ke @ tahun depan, Bolehlah spend untuk buat kabinet dapur.

Banyak juga habis duit nak masuk rumah nie, setakat nie lebih kurang RM8,000.00 gak hanya untuk pemaju, belum masuk lampu, kipas, aircond dan jeriji untuk tingkap, pintu dan sliding door. Saya dan isteri pakat nak bayar sikit2 bulan2 kepada pemaju, Dalam RM 300.00 sebulan untuk bayaran diatas tadi,So insyallah masa masuk rumah nanti tak lah sesak sangat nak keluar duit sekali gus. Kalau ikut pemaju, Jika takde sebarang masalah sebelum puasa boleh masuk rumah, dalam bulan7 @ 8 boleh masuk rumah dah. So ada lebih kurang setahun lah untuk nak masuk rumah. Nasib baik kereta habis bulan 6 nie so adalah extra RM560.00 sebulan. lega lah sikit, boleh diadjust masuk.

Patutlah kawan2 kata mmg jerih nak masuk rumah nie. Kalau setakat RM10,000.00 sap sap suey jer licin. Pelan2 kayuh lah yer.

Alhamdulilah, lulus juga pinjaman perumahan yang kami pohon ke Bahagian Pinjaman Perumahan Perbendaharaan Malaysia. Si Awe bakal jiran kami dah dapat surat. Kami belum tapi kami dah check secara online di Laman Sesawang http://bpp.treasury.gov.my/index.php. Tapi yang kami terkejut ialah bagaimana ansuran bayaran bulananya meningkat. Sebelum ini jika memilih insurans Takaful Ikhlas bayaran bulanan tak sampai seribu tapi sekarang nie dah jadi RM 1061.84. Hairan juga. Ada sahabat isteri buat pinjaman perumahan dgn nilai RM 230,000.00 bayaran bulananya lebih kurang RM 1200.00. Pelik juga didalam hati.

Selepas dirujuk pada Bahagian Pinjaman Perumahan Perbendaharaan Malaysia, rupa2nya ada peningkatan dari segi charge insurans yang dikenakan pada pembeli. Baru saya perasan masa hidupkan insurans dan cukai jalan motorsikal arwah abah dulu mmg naik. Sebelum nie dalam RM50.00 untuk roadtax dan insurans la nie dah cecah RM 80.00. Kenapa tiada pemberitahuan pada peringkat awam. Maafkan saya kalau terlepas pandang tapi rasanya saya jarang miss beli surat khabar hari2. Dengan Harakah sekali saya beli. Hairan juga.

Dalam keadaan eknomi yang tidak menentu dan serba tertekan saya tak nampak sebarang kewajaran kenaikan charge insurans ini. Setahu saya charge ini dibawah kawalan Bank Negara. Bagaimana ia diluluskan? Adakah lansung tak diambil kira keadaan ekonomi semasa? Adakah tidak diambil kira tekanan yang ditanggung oleh rakyat? Ingat lah wahai Cik Puan Gabenor Bank Negara, kalau kenaikan RM 10.00 sekalipun sebulan kena kali dengan 300 bulan. Berapa banyak perbezaan tue? Belum dikiran keadaan sekarang apatah lagi dgn kenaikan harga minyak RON98 daripada RM1.80 seliter kepada RM2.00 seliter. Automatik semua harga barang akan naik.

Keadaan ekonomi sekarang amatlah teruk dan mendukacitakan. Saya ke kedai yang menyediakan perkhidmatan memasang Kabinet Dapur. Peniaga itu bagitahu Quatation ini hanya untuk 2 minggu sebab harga barangan tidak stabil. Yang pasti selepas 1hb September harga barang mentah seperti kayu dan simen pasti akan naik. Mana janji kerajaan untuk mengutamakan rakyat? Saya harap DS Najib boleh jawab perkara ini @ diam membisu mcm diam dalam isu Altantuya.

Dengan ini saya yakin rakyat semakin tertekan. Insentif yang diberikan kepada kakitangan awam peringkat kumpulan sokongan amatlah dihargai tapi apa  gunanya jika Insentif itu tiada nilai nya dalam pasaran. Kalau kenaikan ada lah RM10.00 tapi kenaikan harga barang, harga minyak dana lain2 lagi tiada gunalah kenaikan itu. Baik tak payah bagi, lagi bagus.

Lepas nie mula lah REHDA merungut takde orang nak beli rumah, rumah tak laku, habis mcm mana rakyat nak beli jika harga dah tahap kena Influenza A H1N1. Insentif dari pihak kerajaan takde malah nak kikis lagi duit kakitangan awam yang dah mmg tak berapa nak ada. Apa ni? Adakah ini sikap pemimpin yang bertwadduk dan berjiwa rakyat? Adakah ini kerajaan yang membela rakyat Marhaen yang serba susah @ membela taukey2 kaya supaya menjadi lebih kaya dan senang nak buat kira?

Apapun kerajaan kini perlu lebih kerja keras. Jangan fikir rakyat bodoh dan boleh diperbodohkan. Jangan sesekali pandang rendah kuasa rakyat. 2/3 majoriti dah tak dapat. Ramai penganalisa politik menyifatkan tsunami politik berlaku pada PRU12. bagi saya itu hanya ayat yang dugunakan oleh pemimpin kerajaan yang sudah lupa asal usul mereka. Untuk membela nasib rakyat. Sudah terlupa cogan kata Tradisi Membela Rakyat. Itu sebenarnya adalah tanda amarah rakyat pada pimpinan sekarang. ITU ADALAH HAKIKAT SEBENAR YANG BERLAKU PADA PRU12.

Saya duk tengok kereta wira aeroback 1.3 (M). Emmm…kereta nak habis bayar dah. Bulan 6 nie habislah hutang. Rasa kesian pulak tengok kereta nie. Banyak jasa kereta ni. Macam hari raya tahun lepas dari taiping saya beraya dirumah ibubapa saya di Kampung Perenggan, Sg Air Tawar, Selangor. Adalah 3 jam perjalanan dari taiping. Tahun lepas raya yang paling suram kerana buat pertama kali kami beraya tanpa allahyarham ayahanda kami. Terima kasih kepada isteri saya yang memahami kerana sepatutnya giliran beraya di rusila, marang. Tapi kami perlu hadir disisi bonda untuk memberi semangat kepadanya.

Pada raya ke 3 dari sabak bernam kami pulang ke terengganu untuk beraya di rusila. Mmg penat sungguh. tapi begitulah rutin dah 2X beraya berstatus suami. Kami beraya di terengganu sampai habis cuti raya. Lepas tue dari terengganu terus pulang ke taiping. Hampir separuh semenanjung kami tawaf. Alhamdulilah kereta wira aeroback nie tak pernah mengecewakan.

Insyallah bulan 11 nie ukup 3 tahun perkhidmatanku dan boleh mohon untuk pemberhentian caruman KWSP. Isteri ku pula dapat tunggakan DG44. dapat durian runtuh ler sekejab. Kami dah sepakat separuh wang tadi kami simpan untuk kegunaan perbelanjaan masuk rumah baru yang kami beli. Dijangka siap sebelum puasa tahun hadapan. Dan separuh lagi kami buat bayaran muka untuk beli kereta baru yang lebih selesa dan kapasiti enjin yang lebih baik. Cadangan kami MPV. Walaupun kami belum memperolehi cahaya mata tapi kami memikirkan keselesaan jika ibu bapa kami menumpang bersama kami.

Isteri saya cukup minat dgn Toyota Innova. Bila pelancaran model proton, saya ada bertanya minat tak, Isteri saya kata nak cuba yang lain sbb dia tidak begitu yakin dgn Proton. Dia minat pada Toyota kerana reputasi toyota yang lasak, berteknologi, berkualiti dan resale value yang tinggi. dari segi pembiayaan pinjaman bank juga mudah dan kadar faedah yang dikenakan pada pinjaman juga rendah. Saya rasa hampir keseluruhan rakyat malaysia mempunyai pendapat yang sama dengan isteri saya.

Disinilah cabaran yang terbesar pada proton. Proton harus buktikan pada semua rakyat malaysia bahawa proton sekarang ini harus lebih baik daripada dahulu. Berdasar spesifikasi Exora nampak satu anjakan paradigma yang baik namun belum cukup untuk menghakis imej buruk proton. Namun sudah ada peningkatan dan proton harus berkerja keras untuk suatu ketika mungkin 5 tahun lagi rakyat akan berkata, “Tak payah lah tengok toyota tue, proton pun dah sama hebat dengan toyota.” Sudah takde lagi komen pasal power window lah, button cepat rosak lah, dashboard jatuh lah.

Wahai proton buktikalah pada rakyat bahawa proton sekarang sudah lebih baik. Apa yang saya lihat dua model terkini, Saga BLM dan Persona mmg diakui sudah jauh lebih bagus dari waja, wira dll model terdahulu. Ramai kawan2 yang sudah menggunakan kedua model ini memuji proton. Tapi bukan sekadar ini langkah mu proton. Buktikanlah. Saya yakin urus tadbir yang baik dan telus tanpa ada hangky panky ditambah dengan komitmen semua pihak proton akan jadi gergasi dalam bidang automotif.

Harga minyak naik!!! Malam tadi dok sedang menonton berita BERNAMA TV, saya dikejutkan dgn kenyataan Menteri KDNHEP yang mengatakan harga minyak petrol RON97 naik 20sen berkuatkuasa pada 01/09/2009. Bengang betul mendengarnya. Tatkala keadaan ekonomi negara dalam keadaan yang sukar dengan rakyat dihimpit pelbagai kesulitan masih nak naik lagi.  Berderau darah mendengarnya.

Bagi aku alasan pengenalan minyak RON 95 tak boleh dijadikan sebagai alasan kenaikan harga minyak RON97. Lagipun harga pasaran minyak mentah masih rendah. Dengan harga US$58.50 setong apakah alasan yang menaikkan harga minyak. ( http://www.wtrg.com/daily/crudeoilprice.html ). Harga minyak RON95 pada RM1.75 seliter sepatut boleh dijual dengan harga yang lebih rendah. Jika mahu menaikkan harga minyak RON97 mengapa dihapuskan RON92?

Adakah kerajaan masih tak belajar atas kesilapan yang lalu? Kenaikan yang tergesa2 dan melampau menyebabkan keadaan sosio ekonomi malaysia kacau bilau. Petroleum merupakan teori domino kepada harga barangan. Pasti harga barangan akan meningkat. Janji kerajaan untuk mengawal harga barang hanya seumpama janji seorang jejaka yang kemarukan janda. Langsung tak nampak impaknya. Belum lagi di kira masalah penyaluran bekalan harga minyak RON95 tue sendiri. Semua menjerut rakyat. Membunuh rakyat terutama rakyat marhaen. Yang susah dan miskin.

Lagipun tanggal 1hb September bersamaan dengan 11 Ramadhan, Insyallah pada 21hb Septmber kita umat islam akan menyambut Aidilfitri. Tak fikirkah kerajaan? Mana jauharinya pimpinan kerajaan kini? Dah takde sangatkah duit lagi kerajaan malaysia nie? Atau nak cari duit untuk projek mee segera pada PRK Negeri Perak yang nampaknya semakin sukar untuk dihalang?

Ingat lah pimpinan kerajaan, rakyat sedang memerhatikanmu. 2012 bukan lama lagipun. DS Najib, sedikit pesanan buatmu, Adakah kamu mahu mencatat sejarah sebagai pengerusi BN yang pertama menerima kekalahan pada PRU?  Sila teruskan dasar tak pedulikan rakyat ini. Pasti kamu akan menerima padahnya.

Alhamdulilah sekarang nie saya dan isteri telah selesai peringkat permohonan dan sedang menunggu proses permohonan di Bahagian Pinjaman Perumahan Perbendaharaan Malaysia. Jenuh juga mengisi borang2 dan sediakan dokumen yag dikehendaki. Legal fee ditanggung oleh syarikat pemaju. Itulah sedikit kelebihan bagi org2 yang berkerja disektor awam, mudah untuk membuat pinjaman.

Saya nak ulas mengenai suruhanjaya diraja yang saya cadangkan. Ada org bertanya pada saya tak perlu semua tu sebab kita ada SPNB. Bukan hendak mengetepikan SPNB. SPNB tu bagus dari segi konsep tapi bagi saya masih perlu satu badan yang mengawal harga hartanah terutama bagi rumah kediaman. Ada kawalselia yang bersepadu melibatkan semua pihak dijalankan oleh satu badan yang tidak membuat keuntungan. Yang memikirkan soal rakyat marhaen seperti saya dan berjuta lagi dibumi bertuah ini. Badan ini juga mesti mempunyai kuasa bertindak keatas mana2 pihak yang cuba melanggar segala ketetapan yang telah ditetapkan.

Selain memastikan harga rumah dikawalselia, aspek lain seperti mutu binaan dan rekabentuk rumah juga harus diambil berat. Ini bagi memastikan bahawa setiap perumahan yang dibina mengikut piawaian dan spesifikasi yang telah ditetapkan standardnya supayanasib rakyat terbela. Syarikat2 pemaju juga perlu dikawalselia dalam memastikan tiada pengguna tertipu dengan syarikat pemaju perumahan.

Suruhanjaya juga boleh mengunakan instrumen yang sedia ada pada kerajaan pusat dan negeri seperti SPNB, UDA, GLC kerajaan Pusat dan negeri sebagai syarikat pemaju yang aktif dgn membangunkan projek2 perumahan mesra rakyat terutama dikawasan2 pembangunan utama seperti lembah klang, pulau pinang dan johor bharu. Apa yang dihat sekarang ni instrumen2 ini kelihatan seperti hidup segan mati tak mahu. Dah macam penyu nak bertelur di rantau abang jer, lesu dan berpenyakit. Pelancaran Koridor Pembangunan Wilayah yang dilancarkan mengikut wilayah juga harus menekan perumahan mampu milik untuk rakyat dimana terdapat kawasan tanah di kawasan strategik di beri untuk perumahan mampu milik oleh rakyat terutama untuk rakyat berpendapatan rendah. Saya amat yakin jika ada kejujuran di dalam diri semua pihak yang terlibat dan menyingkirkan kepentingan diri semata mata usaha ini akan berjaya.

Pimpinan Kerajaan kini dan akan datang haruslah melihat perkara ini dengan serius. Kini rakyat marhaen semakin terhimpit untuk memiliki sebuah rumah yang selesa dan mampu milik. Adakah pemandangan landskap di bandar, sudah tiada lagi penduduk org melayu dan islam akan jadi kenyataan? Adakah org melayu dan islam akan terhalau secara “TERHORMAT” daripada kawasan bandar? Adakah kita mahu lihat keadaan seperti sebelum merdeka dimana org melayu hanya ada di kampung2 sementara orang cina di bandar2 dan org india di estet2?

Jadi pada pimpinan negara kini dan akan datang harus renungkanlah perkara ini. Ingat jangan sampai rakyat melayu dan islam sudah benci pada politik. Hargailah mereka sementara sokongan masih ada.

Hari ini saya dan isteri telah menghantar semua borang2 yang diperlukan untuk memohon pinjaman perumahan. Rumah yang ini menggunakan pinjaman isteri saya. Setakat nie tiada masalah. Menurut anggie, kerani syarikat pemaju kalau takde aral melintang sebelum puasa tahun depan insyallah rumah kami akan siap. Teruja rasa nak sambut raya dirumah sendiri. Maknanya kami sudah kena mula menyimpan untuk persiapan masuk rumah. Banyak juga lah. Majalah Anjung Seri dan Impiana dah beli. nampaknya sampai rumah tue siap 2 majalah tue lah yang wajib kami beli setiap bulan.

kali ni saya sentuh mengenai kuasa membeli rumah bagi saudara2 ku seagama dan sebangsa denganku. Tak dinafikan kuasa beli org islam di Malaysia telah meningkat dengan ketara. Dengan kemakmuran negara kita banyak membantu meningkat sosio ekonomi masyarakat islam. Namun kita lihat masih tidak lagi setanding dengan org bukan islam. Bagi disektor kerajaan sila klik http://bpp.treasury.gov.my/info_kelayakan.htm. Kita lihat bil 6 hingga 10. Disitulah hampir 60% kakitangan awam yang majoritinya melayu dan islam berada. Mereka ini adalah terdiri daripada kakitangan sokongan I dan II. Nampak seolah mcm cukup namun masih terikat dengan peraturan bahawa setiap kakitangan tidak boleh membuat potongan melebihi 60% daripada gaji mereka. Mana2 kakitangan awam sekalipun 2 perkara tak boleh tidak pasti ada dalam slip gaji meraka. Pertama Rumah, Kedua Pinjaman Koperasi. Itu belum lagi tanggungan yang lain yang tak masuk dalam slip gaji contohnya kereta, perbelanjaan harian dll. Bagaimana harga pasaran rumah? Setakat yang saya dah survey kat kawasan taiping, Untuk teres 1 tingkat paling tidak dalam RM100,000.00. Kalau teres 2 tingkat boleh mencecah RM 200,000.00. Ini bukan jenis perumahan mewah, sederhana sahaja. Kalau nak harap kos rendah jenuh juga nak menunggu. Kualiti? Saya rasa anda lebih maklum. Ini kawasan Taiping, bukan kawasan pembangunan utama seperti Lembah Klang, Pulau Pinang mahupun Johor Bharu. Kalu kawasan yang saya sebut tadi tak mcm mana lah harganya.

Saya yakin tak ramai daripada kakitangan kerajaan kumpulan sokongan I dan II yang mampu membeli rumah selain daripada rumah kos rendah. Kalau suami isteri kerja kerajaan bolehlah cantum kedua pinjaman tetapi benda lain dah tak boleh buat lah. Kena ada anak ramai, terpaksalah jual burger pada waktu malam, takpun buat direct selling dan ada yang jadi jaga pun ada demi meneruskan perjuangan hidup. Takkan dah nak pencen atau tangga gaji dah langgar dinding baru nak beli rumah. Alamatnya makan pencen lah. Apa yang tinggal? Nak harap saguhati perkhidmatan? Tak pergi haji lah jawabnya.

Saya fikir pimpinan kerajaan kini @ yang akan datang kena fikir masalah ini dengan serius. Bagi saya diskaun 5% bumiputera tidak banyak membantu pemilikan hartanah oleh orang melayu islam. saya amat menyokong tindakan YAB Ustaz Azizan Razak mewajibkan 50% berbanding dengan 30% yang digunapakai oleh Karajaan Persekutuan, setiap projek perumahan di kedah hendaklah diperuntukkan kepada bumiputera. Dengan ini pemaju perumahan terpaksa membina rumah yang mampu milik. Adakah adil untuk bumiputera yang mewakili 60% daripada populasi penduduk di Malaysia? Saya juga mencadangkan agar satu suruhanjaya diraja dibentuk dalam mengawal industri hartanah terutama mengenai rumah. Suruhanjaya ini hendaklah diwakili oleh semua yang berkepentingan seperti Kerajaan Pusat dan Negeri, MTUC, Cuepacs, Bank Negara, Persatuan Pengguna, REHDA, Majlis Peguam, Pembekal/Pengilang  bahan Binaan  dan yang mana difikir wajar oleh pihak berwajib untuk diberi kuasa mengawalselia isu ini. Kerajaan juga boleh melalui badan seperti UDA, Perbadanan Kemajuan Negeri membina lebih banyak rumah mampu milik yang berkualiti untuk MEMBANTU rakyat marhaen. Contoh terbaik adalah Kerajaan Negeri Kelantan dengan perumahan rakyat.  Bantu rakyat marhaen bukan menyusahkan mereka lagi. Teluslah dengan rakyat

Kepada yang diatas ingatlah pada yang dibawah jika tak mahu ditarik kebawah oleh orang dibawah. Fikir fikirkan lah.

Ini sambungan daripada tulisan saya semalam, kegusaran saya melihat keadaan sekeliling saya. Kehairanan dan tandatanya menyerbu di benak fikiran saya, Pasal apa rumah terlalu mahal di Malaysia nie. Kelmarin saya dan isteri berdiri diatas bukit melihat rumah kami yang sedang dibina. Teruja kami suami isteri kerana ini merupakan rumah pertama yang kami beli. Tapi ku melihat semua yang diperlukan untuk membina rumah ada di Malaysia. Dari batu bata sampailah ker kemasan dalam rumah seperti tiles. Cuma yang buat sahaja ramai dari Indonesia. Tapi mengapa rumah di Malaysia adalah antara yang termahal di dunia? Nak kata tanah, sikit punya luas ler tanah kat Malaysia nie. Zaman gawat mcm nie pun harga rumah masih tak jatuh. Malah masih naik. Kalau tak gawat mahu mencanak canak lagi harga rumah akan naik. Perumahan yang saya beli nie kira dah pinggir bandar taiping. Itupun harga masih maintain. Aku terfikir mcm manalah kalau rakyat marhaen lain yang nasibnya tak sebaik saya. Mereka yang dari Kumpulan Sokongan II, yang anak ramai, yang kerja kilang yang la ni dok makan gaji basic jer. Macam manalah mereka. Hairan juga mana lah perginya agensi kerajaan yang bertanggung jawab seperti UDA dan sama waktu dengannya.  Kemana mereka2 ini terlibat. La nie kalau nak harap agensi mcm UDA, PKNP ( Perbadanan Kemajuan Negeri Perak ) dan yang sekaum dgnnya kualiti projek perumahan mereka sungguh teruk dan menyedihkan. Lihat saja Taman Kamunting Bakti, dah berzaman zaman tak dapat CF, Gaji dah potong rumah masih tak boleh masuk. Kualiti rumah, jangan cerita lah, Hampeh. Mcm mana lah pelukis pelan boleh imagine buat design rumah mcm tue. Sedih pensyarah yang mengajar pelukis pelan nie. Taman Bestari kamunting pulak dah berpuluh tahun terbengkalai. Akhirnya siap juga. Tapi sungguh sedih tgk rumah tue. Adakah rakyat marhaen Malaysia layaknya rumah yang mcm sarang beruk ni. Kedua taman ni adalah projek PKNP yang khabarnya di sub atas sub dan entah berapa kali sub kan pada kontraktor. Bila taman Bestari nie siap ader pembeli perumahan ini sudah meninggal dunia. Siapa yang nak jawab dengan pembeli nie nanti di alam barzakh nanti?

Saya amat berharap agar pimpinan kerajaan yag kini atau yang akan datang ambil berat tentang perkara nie. Perlunya ada mekanisma pengawalan harga atau pengimbang dalam mengimbangi harga pasaran rumah di negara ini. Ingat lah, Sejahteranya sesuatu negara bermula dari sejahteranya setiap rumah dalam negara tersebut. Segala galanya bermula dari perkara yang paling asas. tanpa asas hancur lah segalanya.

Siapa ada baca sinar harian bertarikh 25hb April 2009 mengenai orang gelandangan. Bagaimana terjadinya perkara tersebut. Yang paling sedih adalam laporan tersebut mereka manusia gelandangan ini pada setiap hari sabtu akan di lawati oleh sepasukan mubaligh kristian dari gereja untuk diberi bantuan dalam bentuk makanan dll.  Dalam artikel tersebut juga memetik ada 320 orang gelandangan yang dibantu setiap hari ahad dengan bantuan makanan, perubatan dan keperluan asas yang lain. Pecahan manusia geladangan yang dibantu oleh Pusat Perkhidmatan Komuniti Gerja Grace adalah 50% melayu, 20% cina dan selebihnya india dan warganegara asing. Itu Baru satu pusat khidmat gereja, entah berapa banyak lagi yang bertaburan di seluruh Malaysia. Agak2 lah berapa ramai yang dah murtad? berapa banyak yang memeluk agama kristian? Mana perginya badan2 kerajaan dan NGO yang memperjuangkan islam? Mana perginya PEKIDA ( Pertubuhan Kebajikan Dakwah Islamiyyah Malaysia )? Mana pergi JAKIM? Buta kah mereka atau tengin kah mereka? Siapakah yang harus menanggung dosa tidak menjalankan tanggungjawab? Fikir fikirkan lah.

Kenapa saya seringkan tekan bab rumah? Sbb bagi rakyat Marhaen yang makan gaji mcm saya nie hampir separuh gaji aku nie di labur buat beli rumah dan kereta. Harap yang atas selalu jengok yang dibawah kalau tak yang kat atas akan ditarik kebawah oleh orang bawah. Fikir fikirkan lah.

« Laman SebelumnyaLaman Berikutnya »

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.